tisdag 25 september 2012

tisdag

Hej! Vi har undersökt NTA-lådan under större delen av skoldagen. Uppdragen gick ut på att rangordna en uppsättning föremål efter hårdhet, diskutera och jämföra olika sätt att rangordna och redovisa sin rangordning .Vi började därför med att rangordna 20 fasta föremål efter hårdhetsgrad, vilket inte var helt enkelt. Är en plastsked hårdare än än pingisboll? Sedan var det dags för nästa uppdrag, flyta eller sjunka. Först skulle alla ställa en hypotes: vilka fasta föremål flyter och vilka sjunker. När alla hade lagt föremålen i två högar, var det dags att pröva. Det blev ganska så blött! Barnen arbetade två och två med att lägga ner ett föremål i taget i en skål med vatten. Sedan redovisade barnen sina resultat genom att måla ett Venn-diagram i arbetsboken. Några föremål flöt först, men sjönk efter en stund, t.ex piprensaren, plastlocket och den lilla plastskeden. Jag berättade därefter om Arkimedes princip. Jag tror att de flesta minns att han sprang naken ut på gatan och ropade Heureka! (Jag har funnit det!). Vi diskuterade även varför man flyter bättre i saltvatten. (Ju saltare vattnet är, desto tyngre är det och desto lättare flyter man.)
Igår arbetade vi med matteböckerna och övade framför allt på olika mönster samt symmetri. Idag fortsatte vi med geometriska figurer.
Igår eftermiddag fick barnen öva på engelska, matte och klockan med hjälp av iPads.
Jag bifogar några bilder från dagens övningar.






Hälsn. Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar