Hej!
Vi fortsätter att öva på två-och tredimensionella figurer på matten. Att klura ut vilken figur som kan byggas av en speciell mantelyta, var inte det lättaste. Men vi klippte ut figurerna och byggde ihop en cylinder, en kub och en pyramid och då blev det genast lite enklare. Vi har även övat på att mäta olika sträckor och lärt oss att en sträcka och en linje inte är samma sak.
Efter rasten var det dags för ett nytt NTA-uppdrag. Vi undersökte om 20 olika föremål var magnetiska eller ej. Först skulle barnen som vanligt ställa en hypotes och sedan var det dags att undersöka om det stämde. Det mesta stämde in -plast och träföremål var inte magnetiska. Men att mässingsbrickan inte var magnetisk, förvånade alla. Jag berättade att alla metaller inte dras till en magnet. Föremålen måste innehålla åtminstone en liten mängd järn, nickel eller kobolt. Att diskbänken i klassrummet inte heller var magnetisk, var givetvis också konstigt. Men rostfritt stål är ju inte heller magnetiskt, vilket vi konstaterade. Jag gick inte in på att försöka förklara det. Men jag nämnde bara att man legerar järnet med krom och sedan värmer upp det . Behandlinen gör att kristallstrukturen i järnet ändras och därmed försvinner de magnetiska egenskaperna. Vi provade givetvis även att föra två magneter mot varandra. Jag försökte förklara att två nordpoler eller två sydpoler stöter bort varandra, medan en nord- och en sydpol dras till varandra. Det var nog det mest spännande av allt! Här kommer några bilder:
Efter lunch diskuterade vi skolvägen. Barnen fick fundera på om det finns några trafikfarliga platser längs skolvägen. Många hade mycket att berätta och oroade sig en del. Alla målade sedan en bild från skolvägen. Jag kommer att skicka in teckningnarna till Trafikkalenderns tävling. Barnen har fått med sig Trafikkalendern hem.
Hälsn. Eva
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar